Saturday 22 February 2014

Pole Dance z mého pohledu a můj začátek

      Co je to vlastně ten pole dance ? To je otázka, na kterou mnozí narážejí při každé zmínce tohoto sportu. V překladu pole dance znamená tanec u tyče nebo tanec na tyči. Já osobně s oblibou používám překlad "tanec na tyči".
Slovní spojení "tanec u tyče" evokuje původní účel tyče v barech, a to především v pánských barech.
Pole dance jsem chtěla vyzkoušet už před mnoha lety, kdy jsem na youtube poprvé vidělat video jedné z mých oblíbených poledancerek, a byla to Marlo a Anastasia Skukhtorova.
Rozhodla jsem se, že vyhledám nejbližší studio, a pole dance vyzkouším.
Vždy jsem byla proti školnímu tělocviku.. nikdy jsem na tyč ani nevyšplhala, natož ještě tak na ní něco provedla :-D teď se při vzpomínkách na základní školu musím opravdu smát. Na střední škole jsme jen hráli volejbal, který mě nikdy vůbec nebavil a nezajímal. Bohužel v době, kdy jsem hledala, bylo nejbližší pole dance studio vzdáleno cca 60km v Brně. Nikde blíže nic nebylo.. k mému zklamání jsem nadále jen sledovala videa a obdivovala.
   
      S nástupem na vysokou školu jsem první rok objevila v Ostravě pole dance studio s názvem Motýlek. Bohužel jejich rozvrh pro začátečnické kurzy mi vůbec neseděly do mého studia, proto jsem opět pole dance odložila. O rok později jsem se už rozhodla, že prostě musím něco vymyslet, a nakonec se opravdu povedlo ! :) Přihlásila jsem se na kurzy začátečníka právě tehdy do jediného ostravského pole dance studia Motýlek. Chodila jsem 2x týdně, bohužel za skoro 4 měsíce navštěvování jsem se naučila opravdu jen ty nejzákladnější základy, jaké mohou být. První lekce, kterou jsem absolvovala sama s blonďatou lektorkou Verčou byla nejlepší a jediná nejlepší z těch všech ostatních.
30 lekcí (jedna lekce = 60min), 30 hodin.. z umění pole dance jsem se naučila pouze a jen základní otočky a šplh na tyči. Po tomto zklamání z pole dancu jsem se málem rozhodla nepokračovat a vykašlat se na všechno sportovní snažení.
   
      Nakonc jsem ještě zagooglila a zjistila, že v Olomouci Defi (Michaela Koudelková) otevřela vlastní pole dance studio Apokalips, které nabízelo nepřeberné množství lekcí, jak pole dance, tak i flexi a spin. Rozhodla jsem se Defi kontaktovat. Celá nadšená jsem si myslela, že budu moct postoupit rovnou do druhého levelu. Ale mýlila jsem se. V Apokalips jsem se za 12 týdnů (12 lekcí + 6 lekcí flexi) pravidelného cvičení naučila mnohem více, než v Motýlku za 15 týdnů (30 lekcí). Rozdíl, že ? V Apokalips jsem se v prvním levelu naučila správně otočky a základní inverty (cviky hlavou dolů). Byla jsem opravdu nadšená, že se dá za pár týdnů zvládnout mnohem víc. (utvrdilo mě to v tom, že v Motýlku neměly holky moc dobře vymyšlené levely, ani pořádně to, co se musí kurzistky naučit v jednotlivých levelech.. každý si to dělal po svém.. a to je dle mého souzení špatně..). V Apokalips se mě na svých lekcích ujala Míša Pátalová (předtím Kejíková), a k ní jsem chodila na většinu lekcí (nyní již majitelka tanečního studia Tancelář v Olomouci).
Některé lekce jsem absolvovala i u Defi, ať už to byla klasická lekce nebo lekce zaměřená vyloženě na silové prvky nebo také choreografické lekce, které jsem si s Defi náramě užila a vždy se mi podařilo pokořit nějakou tehdejší překážku.

      Po prvním levelu jsem se posunula do druhého, pak do třetího a pak jsem se úspěšně ocitla ve čtvrtém levelu.

K pole dance je potřeba určitá míra flexibility. I bez ní to jde, ale co si budeme povídat, prostě to vypadá mnohem lépe, když prostě ten provaz, nebo rozštěp pole dancerka udělá :)
Já touto flexibilitou nedisponuji, ale pracuji na tom.
   
      Za tímto krásným sportem je také spousta modřin, možných pádů, protahovaní, natahování a bolesti. Když se podíváte na některá videa (např. ruskou krásku Anastasiu Skukhtorovou), tak vidíte krásu, ladnost a hlavně "jednoduchost". K této "jednoduchosti" se ale pole dancerka dostane přes bolestivou a těžkou cestu.

      Pole dance už dlouhou dobu není sportem jen pro ženy. Jsou mezi námi děvčaty i muži, kteří se tomuto sportu věnují. Mezi takové například patří Evgeny Greshilov, Alex Schukin a další..

      Existuje mnoho soutěží pro pole dancery. V ČR vznikl i Český svaz pole dance & fitness. Dnes je již možné získat i certifikaci Českého svazu pole dance nebo i MŠMT. Pole dance federace pořádá každý rok World Pole Dance Championship, a jiná soutěž je i Miss Pole Dance.

Některá studia dokonce pořádají tzv. Battle, což je "souboj" kurzistek. Samozřejmě je vše odstupňováno levely, aby nebyla některá kurzistka v nevýhodě. Takovýto battle je spíše sranda a pobaví se u něj všichni přítomní :)

      Pole dance je opravdu pro každého. Formuje postavu, zdokonaluje ladnost ženy, na tyči zapojujete všechny svaly, dokonce i ty, o jejichž existenci jste nemuseli vůbec vědět :-D po prvních lekcích cítíte úplně celé tělo. Po prvních pokusech o šplh na tyči máte fialové nohy.. sezení na tyči ze začátku opravdu bolí.. stehna jsou opět modrá až fialová.. po některých invertech podkolenní jamky jsou opět velmi citlivé.. Pak nesmíme zapomenout na ruce. Takový krásný Peter Pan, to pak bolí loketní jamky a paže.. často jsou pak zbarvené do nám již známých odstínů modré až fialové.

      Jsem opravdu šťastná, že jsem tento sport mohla okusit, a že mám ve svém okolí lidi, kteří nejsou nijak zaujatí proti tomuto krásnému sportu.

Doufám, že jak se vyhrabu ze školních povinností, budu se plně věnovat především pole dancu, a zlepšování své flexibility.


      Doporučuji vyzkoušet :) Najděte si své nejbližší pole dance studio (v Olomouci Apokalips, Tancelář  v Ostravě Circus! Dance studio, v Opavě Let`s Pole, v Brně např. Decadence, Dance institut Blanca, v Praze Pole škola, Pole Heaven a spousty dalších ve spoustě měst..).

Kurzistky se na lekce oblékají spoře, protože na tyči držíte jen na holé kůži. Takže na oblečení tílko nebo sportovní podprsenka, a kraťásky nebo nohavičkové kalhotky. Není vhodné se před lekcí mazat mastnými oleji, másly a podobně, pak by vám to na tyči velmi klouzalo. Díky vynalézavosti pole dancerek existují i super pomůcky. Latexové lávleky na stehna, na paže, rukavice, návleky na nohy. Většina lektorů nedoporučuje tyto pomůcky používat, protože pak se tělo náležitě "neobije" a nezvykne si. Jako další důležité pomůcky pro "udržení se" existují vosky iTac, nebo vodičky Dry Hands. Mě se osvědčil vosk a magnesium liquid pro horolezce, a někdy i obyčejný antibakteriální gel. Lekce pole dance se cenově pohybují v průměru kolem 130,- Kč/lekce. Některá studia mají permanentky s výhodnou cenou, jiní studentské slevy.

Níže jsou fotky mých úplně prvních pokusů na tyči :)


První "bohyně" :)


Sezení na tyči už tolik nebolelo :) 


Leh na tyči :) tahle jednodušší verze je fajn, horší je leh na spodní ruce..


Úplně první pěkné "scorpio" málem mě pak kleplo :-D

No comments: