Wednesday 18 February 2015

Gymnastika moderní / sportovní


      Gymnastika... během školního tělocviku jako sprosté slovo. Pamatujete ? Skákání přes kozu, přeskok přes bednu, chůze nebo další krkolomné cviky na kladině.. a nějaké ty pokusy o kotouly a jiné srandy na žíněnkách a občas i nějaký ten šplh na provaze nebo na tyčích (u nás byly takové hnusné, ošoupané modré tyče). To je školní gymnastika, jak ji můžeme znát z 90.let minulého století. Možná to na jiných školách bylo jiné.. já si pamatuji tohle. Možnosti většiny školních tělocvičen jsou omezené.

      Ke gymnastice jsem nikdy blízko neměla. Teď, když dělám pole dance, trochu jsem doma rodičům nadala, že je nenapadlo šoupnout mě do oddílu. Rodiče sami nevěděli, že když jsem byla malá, byla specializovaná tělocvična na sportovní gymnastiku v nedalekém městě, a navíc jsem se prý jako malá nikdy nějak pohybově neprojevovala. Takže je to vlastně ani nenapadlo. Ne, že bych byla cvalík nebo lenoch, to vůbec, já jsem spíš lítala po zahradě, lozila na stromy, dělala čurbes s kamarády okolo rybníka, přehrady, chodila jsem do lesa, věnovala jsem se orientačnímu běhu, jezdila jsem na kole, v zimě brusle, ale nikdy jsem netíhla k tělocvičně. Takže jsem své dětství strávila hlavně venku. Sice jsem jako malá plavala v oddíle, ale pak jsem toho nechala. Protože mě to ale celkem bavilo, a mamka měla zájem o něco "umělečtějšího", tak se zajímala o aquabely (známé také jako synchronizované plavání, původní název vodní balet). Ale to nikde v naší blízkosti nebylo a v našem městě o to nebyl zájem. Takže taky nic. Ačkoli tento sport v sobě také ukrývá prvky gymnastiky a baletu. Je to poměrně mladý sport, ale dostal se již na OH. Ale proč tento odstavec ? Protože jsem zjistila, jak krásný sport gymnastika je, že už to nikdy nebudu moct dělat a chtěla bych, aby všichni, kteří dělají pole dance a nedělali předtím žádný takový sport, nepodceňovali jak sílu, tak flexibilitu.

      Teď je mi přes dvacet let a na to, abych začínala s gymnastikou ať už sportovní nebo moderní, je prostě už moc pozdě. Co si budeme povídat. Ne nadarmo se říká, že se má proutek ohýbat, dokud je mladý. U mě už to jde ztuha. Ale na druhou stranu nehážu flintu do žita a snažím se jak jen to jde. Stejně tak to doporučuji všem, abychom nerozvíjeli jen svalovou stránku, ale i flexibilní. Není to dobré jen na pole dance/sport, ale i pro běžné fungování. 

      Přiblížíme si, jaký je rozdíl mezi moderní a sportovní gymnastikou. Nejsem odborník ani na jedno, ale protože jsem s tím na stará kolena začala (okrajově), začala jsem se i o toto odvětví tohoto krásného sportu zajímat. Zaměřím se především na ženskou část.

      MODERNÍ GYMNASTIKA --> gymnastický směr, který je určen dívkám. V gymnastice se používají speciální názvy, stejně jako v pole dance. Moderní gymnastika je hlavně o protažení, flexibilitě, tanci a kráse. Je to takový mix baletu, gymnastiky a akrobacie. V moderní gymnastice se jako doplňky používají míč, švihadlo, stuha, obruč, krátká tyčka a kužele. Všechny tyto pomůcky mají určené velikosti, délky, váhy. Holky, co dělají moderní gymnastiku jsou jako hadí ženy. Jsou neuvěřitelně flexibilní.
Určitě se podívejte na videa na youtube. Je to opravdu velmi líbivé. Dělají se i skupinovky. Na youtube najdete moderní gymnastiku také pod názvem rytmická nebo anglicky thytmic gymnastics.

         


      SPORTOVNÍ GYMNASTIKA --> jak už sám název napovídá, jedná se o sportovní směr. Holky, které cvičí sportovní gymnastiku používají nářadí, a to kladinu, bradla, přeskok a prostná (u žen se sestava provádí s doprovodem hudby a do hodnocení se promítá i estetika). Na bradla se používají speciální řemínky. Kluci to mají horší. Kluci používají nářadí bradla, hrazda, kruhy, kůň, přeskok a prostná (kluci mají prostná bez hudby). Kluci používají také speciální řemínky na hrazdu a kruhy. Jediné, co je v podstatě stejné nářadí, jsou prostná a přeskok. I když ženy a muži mají bradla, tak ženská bradla jsou jiná, než mužská. 
      Protože se ve sportovní gymnastice používá nářadí, tak je sportovní gymnastika nejen o flexibilitě, ale i o síle. Jedna gymnastka mi říkala, že v moderní gymnastice se svaly a šlachy jen natahují. Ve sportovní se natahují/zkracují a tak dokola, protože ve spojení s nářadím je potřeba hodně síly a tak svaly rostou, a s růstem svalů se i svalovina zkracuje, proto se musí rozvíjet flexibilita neustále. 

      Těžko říct, který druh gymnastiky je u holek oblíbenější. To asi dost záleží na tom, k čemu rodiče dítko vedou a co je nejblíž i dojezdově. Já mám osobně třeba blíže ke sportovní gymnastice. Je to dáno hlavně tím, že velmi dobře zařízenou tělocvičnu mám takřka za humny, a navíc se sportovní gymnastice věnuje můj mladší bratr už 11 let. Už několik let mu závidím tu neuvěřitelnou sílu a skvělou flexibilitu. Bohužel v jeho případě je nutné flexibilitu hodně aktivně rozvíjet, protože čím je starší, tím víc "tvrdne" a flexibilita už je horší. Když byl ještě malé sviště, tak to neměl problém i bez rozcvičení udělat cokoli, ale teď už je to s ním bída :-D Jinak abyste si nemysleli, gymnasté nemusí držet žádné diety, nebo brát nějaké prášky a doplňky jako proteiny a kdesi cosi. Skoro všichni, se kterými jsem se o jídle bavila, jí všechno. Jen velmi málo gymnastů/gymnastek drží nějakou spešl dietu. Pokud ano, tak jen krátce a ze zdravotních důvodů.







                 Pozn. Mnoho gymnastek je často pobouřeno, když si někdo plete sportovní a moderní gymnastiku. Opravdu to není jedno a totéž. Takže pokud si nejste jisti, prostě jen používejte název gymnastika. U kluků je to jedno, protože kluci dělají jen sportovní gymnastiku (i když moderní dělají jen japonci :-D )


      Když ze všech druhů pole dance vezmeme jen POLE SPORT, tak se v tomto směru přibližujeme ke gymnastice na tyči. Bylo by to jen jako další nářadí pro sportovní gymnasty jak pro holky, tak i pro kluky. I když.. to je otázka.. už tak mají kluci 6 a holky 4 nářádí... Je mnoho myšlenek a usilovných snažení o to, aby se pole sport dostal na OH. Já se domnívám, že samostatně se jako sport nedostane (právě proto, že má velmi blízko ke sportovní gymnastice). Navíc musíme vzít v úvahu, že je to celkem mladý sportovní směr a bude velmi těžké ho jako samostatný sport prosadit. Samozřejmě je to můj názor, se kterým vůbec nemusíte souhlasit. Nicméně, pokud se někdy pole sport na OH dostane, budu se dívat a budu moc fandit :-)

 

 







No comments: